فرمت شدن هارد پس از اتصال به گوشی موبایل

فرمت شدن هارد پس از اتصال به گوشی موبایل

شاید برای شما هم این اتفاق افتاده است که هارد اکسترنال خود را با استفاده از تبدیل OTG به موبایل وصل کرده باشید و با پیغام فرمت (Format Error) مواجه شده‌اید و بدون اینکه متن اخطار را بخوانید دکمه yes یا بله را انتخاب کرده‌اید و در کمتر از چند ثانیه اطلاعات شما فرمت شده‌اند و در واقع اطلاعات خود را از دست داده‌اید و با مشکل پاک شدن اطلاعات هارد با موبایل مواجه شده‌اید.
اگر می‌خواهید دلیل این اتفاق و راه‌حل این مشکل را بیابید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا هارد اکسترنال پس از اتصال به گوشی موبایل فرمت می‌شود

چرا هارد اکسترنال پس از اتصال به گوشی موبایل فرمت می‌شود؟

در فرمت شدن هارد پس از اتصال به گوشی موبایل اولین نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که که هارد اکسترنال را نمی‌توان مانند فلش مموری فقط از طریق یک کابل رابط به گوشی متصل کرد؛ چرا که هارد اکسترنال به دلیل وجود قطعات مکانیکی درون آن نسبت به فلش مموری نیاز به انرژی بیشتری دارد و نمی‌تواند همانند فلش مموری انرژی مورد نیاز خود را فقط از طریق گوشی هوشمند دریافت کند.

زمانی که هارد اکسترنال را به گوشی موبایل متصل میکنید هم باعث نوسان برق به هارد میشوید و هم باعث فشار آوردن به باطری موبایل که به مرور باعث خرابی باطری میشود.
عدم پشتیبانی سیستم عامل اندروید از فرمت NTFS از دلایل دیگری است که باعث می‌شود هارد اکسترنال پس از اتصال به گوشی فرمت ‌شود.

از آنجایی که فرمت اکثر هارد اکسترنال‌ها‌ NTFS می‌باشد و متاسفانه سیستم عامل اندروید از این فرمت پشتیبانی نمی‌کند، پس در صورت استفاده از این هارد اکسترنال‌ها باید فرمت آن را به FAT32 تغییر داد. این فرمت توسط گوشی‌های اندرویدی پشتیبانی می‌شود. سیستم عامل اندروید همچنین از فایل سیستم‌های Ext3 و Ext4 هم پشتیبانی می‌کند.

فرمت جدیدتر با نام exFAT نیز معرفی شده است که سیستم عامل اندروید از آن نیز پشتیبانی می‌کند. پیشنهاد می‌شود از این فرمت هم برای هارد اکسترنال خود استفاده کنید.
فراموش نکنید قبل از اقدام به تبدیل فرمت هارد از اطلاعات خود نسخه پشتیبان بگیرید. چون با این کار تمامی اطلاعات شما از روی هارد اکسترنال پاک خواهند شد. پس اگر اطلاعات مهمی دارید با نرم افزارهای رایگان ریکاوری نکنید و یا اطلاعات جدیدی روی هارد نریزید که با این کار ممکن است بخشی از اطلاعات و یا همه اطلاعات خود را برای همیشه از دست بدهید.

آیا با فرمت کردن هارد داده‌ها پاک می‌شوند؟

فرمت کردن هارد، داده‌های روی آن یا قالب بندی اطلاعات روی هارد ، جداول آدرس را پاک می کند در این حالت ، بازیابی فایل ها کار دشواری است و کار فرد غیر متخصص نیست. در نتیجه فقط یک متخصص بازیابی اطلاعات می‌تواند تمام داده‌هایی را که قبل از فرمت مجدد روی دیسک بودند را با همان کیفیت و همان فولدر بندی بازیابی کند.

ریکاوری اطلاعات فرمت شده با نرم افزار رایگان

ریکاوری اطلاعات فرمت شده با نرم افزار رایگان

همانگونه که می‌دانید هر نرم افزاری توانایی بازگردانی اطلاعات هارد را ندارد. برخی از آنها در خواندن نوعی از فایلها مانند فیلم یا عکس یا فایل های نرم افزار های مختلف ناتوان هستند و برخی، فایلها را با کیفیت پایین‌تری برمی‌گردانند. در نتیجه باعث می‌شوند کاربر در جستجوی نرم‌افزارهای دیگر باشد و آنقدر به بازیابی اطلاعات با نرم افزارهای ریکاوری باشد که دیگر نتوان به صورت اصولی به ریکاوری و بازگردانی اطلاعات پرداخت.
همچنین امکان دارد اینگونه نرم افزارها چنان آسیبی به اطلاعات شما بزنند که حتی با دستگاه هم نتوان بازیابی اطلاعات کرد.
در برخی مواقع مشاهده می‌شود ریکاوری هارد یک ترابایتی در یک نرم افزار ریکاوری عادی چندین روز به طول می‌انجامد و منجر به صدمات جدی و افزایش هزینه ریکاوری می‌شود.
از طرفی تجربه نشان می‌دهد خروجی این نرم افزارها صد در صد نیستند و نمی‌توان همه اطلاعات را کامل و با همان دسته بندی و پوشه بندی و با همان نام قبلی خود بازیابی کرد.
در حالت کلی نمی توان گفت استفاده از نرم افزارهای رایگان برای ریکاوری اطلاعات کار درستی نیست اما به طور قطع می‌توان گفت استفاده از این نرم افزارها نیازمند آگاهی از دانش ریکاوری و انتخاب نرم افزار مناسب است.

بعد پاک شدن اطلاعات هارد موبایل چه کاری باید انجام داد؟

پس از پاک شدن اطلاعات هارد با موبایل چه کاری باید انجام داد؟

شانس بازیابی اطلاعات در بسیاری از مواقع به واکنش کاربر به جریان از دست رفتن اطلاعات بستگی دارد. واکنش کاربر پس از این اتفاق در ریکاوری اطلاعات پاک شده بسیار مهم و تعیین کننده است.

  • از نصب نرم افزار خودداری کنید و از ریکاوری اطلاعات با نرم افزارهای رایگان در فضای اینترنت بپرهیزید.
  • دیگر این که به هیچ وجه هارد خود را فرمت نکنید، حتی اگر پیغام فرمت کردن هارد از سوی سیستم به شما داده شود.
  • همچنین نرم افزارهای خودکار مانند Scandisk و Chkdisk را تحت هیچ شرایطی راه‌اندازی نکنید زیرا اگر هارد شما از قبل بدسکتور داشته باشد ممکن است هنگ کند و فشار به هارد بیاورد و باعث خرابی سخت افزاری شود..
  • به هیچ عنوان اطلاعات جدیدی روی هارد خود نریزید چون باعث خراب شدن بخشی از اطلاعات قبلی میشود.

پس در زمان از دست رفتن اطلاعات و پاک شدن اطلاعات هارد با موبایل، بهترین کاری که باید انجام دهید این است که سیستم خود را خاموش کنید و از دستکاری هارد بپرهیزید و تا زمانی که دستگاه را به مراکز بازیابی اطلاعات تحویل دهید، با آن کار نکنید.

با توجه به نوع سرویس مورد نیاز و سطح خرابی پیش آمده هزینه بازیابی اطلاعات پاک شده نیز متفاوت خواهد بود.

خلاصه

توجه داشته باشید فرآیند بازیابی و ریکاوری اطلاعات یک حوزه کاملا تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برخی کاربران با این تصور که می‌توانند اطلاعات پاک شده خود را ریکاوری کنند، دست به اقداماتی می‌زنند. در بیشتر این مواقع این اقدامات باعث دشوارتر شدن شرایط و در اکثر مواقع باعث پاک شدن اطلاعات می‌شود. بهترین کار در زمان پاک شدن اطلاعات هارد با موبایل مراجعه به یک مجموعه تخصصی و بهره‌گیری از کارشناسان و مهندسین ریکاوری و بازیابی اطلاعات است.

یکی از این مراکز شرکت ایمن هارد است که با دارا بودن آخرین و بروز ترین تجهیزات سخت افزاری روز دنیا اطلاعات پاک شده شما را بدون افت کیفیت برای شما ریکاوری می‌کند.

سوالات متداول

  1. از یک آنتی‌ویروس قوی برای اسکن هارد اکسترنال در برابر ویروس‌ها استفاده کنید.
  2. موبایل خود را بررسی کنید که آیا گزینه غیرفعال‌کردن فرمت خودکار از دستگاه‌های جدید وجود دارد.
  3. اطمینان حاصل کنید که سیستم فایل هارد اکسترنال با سیستم فایل موبایل شما سازگار باشد.

بله می‌توانید.
درصورتی‌که سیستم فایل هارد اکسترنال با کامپیوتر سازگار باشد.

هرگونه کپی برداری از مقاله ( فرمت شدن هارد پس از اتصال به گوشی موبایل ) بدون ذکر لینک منبع مجاز نمیباشد.
نویسنده : آرین آرمیون و مائده مهرابی
منابع : تجربیات تیم ایمن هارد و  sandisk  و  samsung

4 4 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
5/5 - (12 امتیاز)