ایمن هارد مرکز ریکاوری هارد بازیابی اطلاعات

نیاز به مشاوره دارید؟

مقایسه و ویژگی انواع هارد اس اس دی

 

مقایسه انواع هارد های SSD

در مقایسه با PCIe و SATA SSD ، SSD های PCIe ممکن است از نظر فنی نسبت به SATA SSD برتر باشند، اما این بدان معنا نیست که آنها همیشه باید به دستگاه های SATA ترجیح داده شوند. در این مقاله به مقایسه و ویژگی انواع هارد اس اس دی SATA SSD , PCIE SSD , M2 SSD میپردازیم.

هارد-ssd-PCIE-intel اس‌اس‌دی

SSD PCIe چیست؟

 

چه چیزی SSD های PCIe را جذاب تر و گران تر از SSD های SATA می کند؟ آیا این عمدتا به عملکرد آنها مربوط می شود؟ این تا حد زیادی درست است.

PCIe (Peripheral Component Interconnect Express) دستگاهی است که به مادربرد متصل می شود و داده ها را مستقیم تر از سایر دستگاه ها انتقال می دهد.

این دستگاه معمولاً در دستگاه‌هایی مانند کارت‌های گرافیک، دستگاه‌هایی که نیاز به اتصال پرسرعت و انتقال داده دارند، استفاده می‌شود، اما PCI به عنوان ابزار ذخیره‌سازی مفید است.

نرخ باود PCIe 3.0 در هر خط 985 مگابیت بر ثانیه است و از آنجایی که دستگاه های PCIe می توانند خطوط 1x، 4x، 8x یا 16x را پشتیبانی کنند، این دستگاه ها به طور بالقوه می توانند به سرعت 15.76 گیگابیت در ثانیه برسند. این سرعت بسیار فراتر از دسته SATA SSD است.

اما آیا این بدان معناست که یک SSD 16x PCIe 25 برابر سریعتر از یک SSD SATA است؟ از نظر تئوری مطمئناً درست است، اما در عمل شما در رده مصرف SSD نمی بینید که این همه خطوط وجود داشته باشد.

معمولا باید بین گزینه های 2x و 4x یکی را انتخاب کنید، یعنی حداکثر سرعت انتقال نزدیک به 3.94 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

با این حال، تنها زمانی که می‌خواهید فایل‌های فوق‌العاده بزرگی را که زمان کمی می‌برند، انتقال دهید، داشتن آن از دسترس PCIe و SATA معمولی خارج است.

به عنوان مثال، اگر در حال انجام یک بازی ویدیویی هستید و فقط می‌خواهید هنگام شروع بازی یا تعویض کارت، سریع‌تر لود شود، PCIe و SATA SSD بسیار سریع خواهند بود.

SSD های PCIe عمر باتری کمتری دارند. اگر فقط از مرورگر وب استفاده می‌کنید، با Google Docs کار می‌کنید، ایمیل‌ها را ارسال و دریافت می‌کنید، یا هر چیزی که کاملاً مبتنی بر CPU یا RAM باشد، تفاوت زیادی بین SATA و PCIe SSD مشاهده نخواهید کرد ,زیرا این فعالیت‌ها شامل عدم انتقال می‌شود.

اما اگر دائماً در حال خواندن و انتقال اطلاعات هستید، SSD های PCIe سریعتر هستند، اما در نظر داشته باشید که انرژی بیشتری مصرف می کنند و در نتیجه عمر باتری آنها زودتر تمام می شود.

آخرین امتیاز برای AHCI در مقایسه با NVMe. هر زمان که مجبور شدید بین این دو استاندارد یکی را انتخاب کنید، NVMe را انتخاب کنید. AHCI قدیمی تر است و برای هارد دیسک ها و SATA طراحی شده است، به این معنی که SSD های PCIe که از AHCI استفاده می کنند ممکن است نتوانند به پتانسیل کامل خود دست یابند. NVMe به طور خاص برای استفاده با PCIe طراحی شده است، بنابراین می توانید عملکرد بهتری با آن داشته باشید.

هارد-SSD-SATA اس اس دی ساتا

SATA SSD چیست؟

 

SATA یا Serial ATA یک رابط اتصال است که توسط SSD ها برای برقراری ارتباط بین داده های شما و سیستم شما استفاده می شود. این رابط اتصال به سال 2003 برمی گردد، به این معنی که فرصت بسیار خوبی برای تبدیل شدن به یکی از رایج ترین انواع ارتباطات داشته است.

SSD های SATA با سخت افزار سازگاری بیشتری دارند. اگر یک SATA SSD بخرید، تقریباً تضمین می شود که با هر رایانه رومیزی، رومیزی یا لپ تاپی که اکنون دارید سازگار است – حتی اگر رایانه شما یک دهه از عمرش گذشته باشد.

عملکرد نسبی SSD های SATA خیلی خوب نیست. همانطور که در این مقاله ذکر شد، SATA 3.0 رایج ترین شکل SSD است که از نظر تئوری دارای سرعت انتقال 6 گیگابیت بر ثانیه (750 مگابیت در ثانیه) است. با این حال، به دلیل برخی از هزینه های فیزیکی که در رمزگذاری داده های انتقال داده وجود دارد، سرعت انتقال واقعی 4.8 گیگابیت بر ثانیه (600 مگابیت در ثانیه) است.

اگرچه سرعت 600 مگابیت بر ثانیه خوب و پرسرعت است، اما حتی به سرعت انتقال اطلاعات در PCIe SSD هم نمی رسد.

با این حال، SSD های SATA حتی برای کاربران خانگی به اندازه کافی سریع هستند و حتی سریعتر از آنچه باید باشند. برای درک بهتر سرعت آنها، باید بدانید که یک SSD SATA می تواند تمام داده ها را در هر ثانیه به یک سی دی کاملا لود شده منتقل کند.

SATA SSD ارزان تر است. این احتمالاً مهمترین لحظه برای کاربران خانگی است. واقعیت این است که تفاوت قیمت بین SATA و PCIe SSD واقعا قابل توجه است، این در مورد همه مدل های این محصولات صادق است: SATA SSD مقرون به صرفه تر از PCIe SSD است.

انواع هارد SSD M2 ام‌تو

M.2 و U.2 چیست؟

M.2 (تلفظ “em dot” به معنای “نقطه”) و U.2 (تلفظ “dot dot” به معنای “نقطه”) استانداردهای فاکتور شکل هستند. شکل، اندازه و طرح دستگاه فیزیکی را تعیین کنید. هر دو M.2 و U.2 برای هر دو دستگاه SATA و PCIe استفاده می شوند.

M.2 از هر نظر رایج‌تر است، بنابراین اگر باید بین این دو یکی را انتخاب کنید و مطمئن نیستید که کدام بهتر است، M.2 انتخاب مطمئن‌تری است. U.2 عمدتا برای SSD های سری 750 اینتل استفاده می شود و شما آیتم های زیادی را که با این استاندارد سازگار باشد پیدا نخواهید کرد.

هنگامی که از M.2 برای SATA SSD خود استفاده می کنید، درست مانند زمانی که از SATA با فرم فاکتور و ظاهر استاندارد استفاده می کنید، کار می کند. وقتی از M.2 برای درایوهای SSD PCIe استفاده می‌کنید، به این معنی است که به خطوط x4 محدود می‌شوید – که برای یک کاربر خانگی معمولی بیش از اندازه کافی است.

علاوه بر این، SSD های خطی x4 رایج تر از SSD های خطی x2 هستند و در عین حال ارزان تر هستند. بنابراین می توانید تجربه کاربری رضایت بخشی داشته باشید.

توجه: می توانید آداپتوری تهیه کنید که اتصال M.2 را به اتصال U.2 و بالعکس تبدیل کند، اما چنین آداپتوری ممکن است پشتیبانی فیزیکی مورد نظر شما را ارائه نکند.

برای استفاده خانگی و یا حرفه ای معمولا از هارد های SSD M2 NMVE استفاده میکنند.

 

 

کدام نوع از هارد SSD برای من مناسب‌تر است؟

انتخاب یک هارد مناسب کاملاً به بودجه و نیاز شما بستگی دارد.

  1. اگر به دنبال هاردی هستید که عملکرد سریعی داشته باشد SSD PCLE برای شما مناسب است.
  2. اگر به دنبال هاردی هستید که عملکرد کافی داشته باشد و هزینه آن ارزان‌تر باشد SSD SATA برای شما مناسب است.

هزینه هاردهای SSD بر چه اساس ارائه می‌شود؟

هزینه هاردهای SSD بر اساس نوع، ظرفیت، برند ارائه می‌شوند.
در کل هاردهای SSD گران‌تر از هاردهای HDD هستند.

 

هرگونه کپی برداری از مقاله مقایسه و ویژگی انواع هارد اس اس دی بدون ذکر لینک منبع مجاز نمیباشد.
منابع : تجربیات تیم ایمن هارد و اینتل

5/5 - (6 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.