مجموعه ایمن هارد در این مطلب شما را با نحوه عیب یابی هارد دیسک آشنا می‌کند.

نحوه عیب یابی هارد دیسک

نحوه عیب یابی هارد دیسک

به طور کلی عیب یابی هارد دیسک به دو دسته تقسیم می شود:

مشکلات منطقی یا Logical failure

در اینگونه ایرادات برد هارد سالم است, قطعات داخلی و مکانیکی نیز بدون هیچ مشکلی کار می کنند. عموما در این موارد ایراد نرم افزاری و یا سخت افزاری هستند , نحوه عیب یابی هارد دیسک اینگونه است که بدسکتورهای منطقی, خرابی های اطلاعاتی مثل خرابی در جدول های پارتیشن, ویروس و یا غیره… در اینگونه موارد هارد دیسک به خوبی کار می کند. و نشانه ی مشخصی از خرابی در هارد حس نمی شود. اما اطلاعات یک پارتیشن یا جند پارتیشن غیر قابل دسترس می شوند.

از دیگر مشکلات منطقی که ممکن است برای هارد شما اتفاق بیفتد این است که پارتیشنی را بصورت تصادفی یا عمدی فرمت کنید و یا جدول های پارتیشن دچار ایراد شده باشند مثلا ممکن است زمانی که نحوه عیب یابی هارد دیسک ویندوز را عوض می کنید متوجه شوید که اطلاعات مهمی در My Document داشته اید, همچنین ممکن است این ایرادات بوسیله ویروس ها و یا بد افزارهایی نظیر ویروس های باج افزار بوجود آیند. در این مواقع اگر از برنامه های system recovery استفاده کنید نه تنها اطلاعات بازیابی نمی شوند بلکه اطلاعات را در پارتیشن مورد نظر بطور کلی حذف و بازنویسی می کنند.

دسته بندی ایرادات منطقی

  • خطاهای انسانی
  • خطاهای ایجاد شده توسط بد افزارها
  • خطاها و باگهای نرم افزاری
  • خطاهای ناسازگاری نرم افرار ها با یکدیگر یا نرم افزار با سخت افزار
  • ایجاد مشکل به دلیل استفاده از نرم افزار های کرک شده

نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود این است که این نوع آسیب ها بسیار خطرناک تر از آسیب های فیزیکی هستند. و تصور اینکه ایرادات منطقی کم خطر هستند کاملا اشتباه است. زیرا ایرادات منطقی غیر قابل ترمیم و تعمیر بوده و حتی موجب حذف دائمی اطلاعات خواهد شد.

نحوه عیب یابی هارد دیسک

ایرادات فیزیکی physical failure

خرابی مدیا و مشکلات سطح پلاتر

در سیستم های ویندوزی گاهی بعلت بوجود آمدن بد سکتور بر روی هارد و یا مشکل در هد خواندن و نوشتن هارد یا خرابی سطوح پلاتر و یا کثیف شدن آن دسترسی به داده های ذخیره شده سخت یا نحوه عیب یابی هارد دیسک غیر ممکن می شود. یکی از راههای رایج برای تشخیص این گونه ایرادها این است که هارد دیسک در بایوس شناسایی می شود ظرفیت و مدل آن صحیح نمایش داده می شود اما سیستم هنگ می کند و یا سیستم عامل از کار می افتد. در این حالت هارد کار می کند و خرابی آن به حدی نیست که سیستم از کار بیوفتد. در این حالت توصیه ما این است که یک پشتیبان گیری بر روی یک هارد سالم ذخیره شود.

خرابی الکترونیکی

ممکن است برد منطقی PCB خراب شود و یا از بین برود و یا قطعات الکترونیکی روی آن نابود شود. تشخیص این ایراد به سادگی امکان پذیر است و وقتی برد یا قطعات روی آن را نگاه کنید البته نه با چشم غیر مسلح به راحتی متوجه سوختگی خواهید شد نحوه عیب یابی هارد دیسک همچنین در این مواقع هارد بوی سوختگی می دهد همچنین در این مواقع وقتی هارد را به سیستم وصل کنید صدای هد شنیده خواهد شد. در این مورد می توان برد هارد را با بردی سالم تعویض نمود.

خرابی فریم ویر firmware

فریم ور یا میان افزار واسط کاربری است که به کاربر اجازه دسترسی به سخت افزار را می دهد. و با استفاده از آن می توان تنظیمات مورد نظر را روی سخت افزار انجام داد این میان افزار یا میکرو کدها در ناحیه سرویس قرار دارند و ممکن است دچار خرابی و یا مشکل شوند. هارد دیسک قبل از آماده شدن برای خواندن و نوشتن و یا شروع به کار باید به ناحیه سرویس دسترسی پیدا کند و اطلاعات ذخیره شده در این ناحیه را بخواند. تعمیر و بازسازی اطلاعات ناحیه سرویس نیازمند ابزار پیشرفته و گران قیمتی مانند PC-3000 است همچنین باید تجربه و مهارت زیادی در این زمینه  وجود داشته باشد.

ایرادات فیزیکی شکستگی

خرابی های فیزیکی در هارد دیسک بسیار متنوع است که می توان به خرابی هد , چسبیدن هد به پلاتر و یا شکستن یک یا چند هد در اثر ضربه, خرابی در موتور هارد دیسک و یا ایجاد نحوه عیب یابی هارد دیسک خط بر روی سطح پلاتر. این خرابی های فیزیکی هارد دیسک را از کار می اندازند. خرابی های فیزیکی می تواند از خرابی یک هد تا خرابی موتور محرک هد گسترده باشد.

مجموعه ایمن هارد یکی از بزرگترین ، مجهزترین و سریعترین مراکز تخصصی تعمیر و بازیابی اطلاعات هارد ، ریکاوری انواع حافظه های فلش ، مموری ، نحوه عیب یابی هارد دیسک ، دوربین های عکاسی و فیلمبرداری ، انواع دوربین مداربسته و هارد سرور و رید در ایران میباشد. سرعت در عملکرد و رسیدگی به قطعات ارسال شده به این مجموعه یکی از ویژگی هایی است که اعتماد مشتری را به ما بیشتر میکند و ما را نسبت به سایر همکاران متمایز میکند.

Dolphin Data Lab

تلفن تماس :

02128424746

09124787563

نحوه عیب یابی هارد دیسک
0 0 رای ها
امتیاز مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3.7/5 - (3 امتیاز)